onsdag, maj 24, 2006

Eu-extremisten Christopher Fjellner väljer det stendumma

George Cruickshank (1792-1878)

Christofer Fjellner heter en av de svenska eu-extremisterna i det fina parlamentet. Men en dag i maj 2005 faller de ideologiska fjällen från hans ögon. Kanske det är av pur utmattning? Eller efter några besök i parlamentetbaren? Vätska handlar det i varje fall om i det så kallade Badvattensdirektivet.

Jag måste säga att jag tycker att det är stendumt. Man frågar sig om det finns någon fråga som är så liten att medlemsstaterna själva skall få råda över den.

Så fortsätter han:

Ett exempel i mängden är att utskottet nu kräver att information om badvattnets kvalitet till exempel i Härjarö utanför Enköping, där jag tillbringat många soliga sommardagar, nu nödvändigtvis även måste spridas på franska. Tyvärr vill man nu lägga ytterligare sten på bördan på många håll.
En del människor vill till exempel att man även skall infoga vattenkvaliteten i rekreationsvatten, och att dessa regelbundet skall kontrolleras. Detta omfattar vattenkvaliteten överallt där människor vindsurfar, paddlar kajak eller liknande och – vips – så riskerar vattnet i princip i hela svenska skärgården att regelbundet behöva kontrolleras.
Om nu Europaparlamentet skall tvinga alla svenska kommuner att mäta vattenkvaliteten överallt, och lite till, så har jag egentligen god lust att rösta emot hela förslaget, men tyvärr riskerar vi då att förlora de förenklingar som rådet föreslår.

Men vad gör då en liten eu-extremist? Väljer det stendumma naturligtvis eftersom han sitter fast i den ideologiska buren och inte vet hur han ska ta sig ut.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nu fattar jag inte - vad är dumt med att mäta vattenkvalitet? Vi har ju gjort det i decennier!
Visst, att översätta allt till andra språk är kanske lite onödigt, men man kan väl sätta upp mallar/typresultat?
Dessutom är det väl EUs översättare som får göra grovjobbet med översättningen.

Mycket är fel med EU, visst, men detta verkar verkligen inte som något större problem.

11:36  
Blogger an said...

Visst är det så att vi här i landet har kollat vattnet sen långt tillbaka, vi har ju haft ett fungerande samhälle under ganska många devennier. Men det jag ville poängtera i min kommentar är den komiska uppgivenheten eu-extremisten Fjellner visar när han begriper hela vidden av eu-projektet.
Och sen du att lasta över det här på de stackars översättarna - det är väl att ta till lite? De har det inte lätt de!
Jag har flera gånger skrivit att protokollen från parlamentet inte har översatts sen mitten av februari -kolla själv! - och nu är det i slutet av maj. Vad tycker du om det? Är det demokrati det?
Du vet jag som faktiskt läser protokollen - vänta bara, jag har ny smaskigheter på gång! - med nuvarande takt får vänta till i augusti för att få dagens protokoll översatta. För resten - läser du själv protokollen från parlamentet i vår nya huvudstad du som är så positiv till det här konstiga eu-projektet? Antagligen gör du inte det. Gör det gärna. Jag försäkrar att du kommer att reagera på samma sätt som Christopher Fjellner, bara det att det tagit ganska lång tid för honom att fatta. Ha det bra och akta dig för att tro på eu-extremisterna.

20:11  

Skicka en kommentar

<< Home

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com