torsdag, mars 09, 2006

De svältande barnen kan äta flaggor

Platon: 'Min idealstat har fått revansch!'

(forts från gårdagen)
Innan det här fortsätter måste man veta om att parlamentsledamöternas uppgift är att skapa en europeisk identitet. Brysseldemokrati är nämligen en annorlunda representativ demokrati. Att representera sina väljare, dvs att ta nationella hänsyn, är det fulaste som finns i det fina parlamentet. (Se Hjelmborn – Zetterman ’EU-parlamentet - lobbyist ett mer federalt Europa’, C-uppsats 2001 Statsvetenskapliga Institutionen, Stockholm)

Men nu tillbaka till parlamentet. Sylwester Chruszc är förbannad. Han ryter:

Jag är upprörd över att polska flaggor än en gång har stulits från ledamöters bänkar i parlamentets plenisal i Strasbourg.
Med tanke på att det inte är första gången som sådana incidenter inträffar måste jag protestera kraftigt mot detta. Jag vill också tala om att det bara gör oss ännu mer övertygade om att vi polska ledamöter gjorde rätt i att understryka vår lojalitet mot vårt hemland. Vi anser inte att sådana incidenter borde äga rum i dagens klimat. Jag kan försäkra parlamentets ledamöter och talman om att flaggorna kommer att komma tillbaka och att de kommer att stanna kvar så länge som Polska familjeunionen är företrädd i Europaparlamentet.

Och som alla förstår har den stackars Sylwester Chruszc helt missuppfattat sin uppgift. Inte sjutton representerar han sina väljare. Sånt är gammalmodigt tjafs. Till parlamentet väljer medborgarna inte en representant. De väljer en chef som ska leda dem. Sånt kallas ledarskap på managementkurserna.

Ledamoten Proinsias De Rossa är en kul kille. Han är en lojal tjänsteman – ursäkta, folkvald parlamentsledamot. Därför hojtar han åt den patetiske Sylwester Chruszc att :

Jag vill kommentera det som några tidigare talare nämnde i denna fråga. De kolleger som bekymrar sig om flaggor bör komma ihåg att om dessa gick att äta skulle det inte finnas ett enda hungrigt barn i världen. Jag anser att vi har alltför många flaggor.

Hö, hö – visst är det kul? Lösa svälten i världen med att låta barnen med de uppsvällda magarna äta flaggor. Sköter den mannen sina kort kommer han att göra en strålande karriär i den nya europeiska demokratin.
Men vem stal flaggan? Var det vaktmästaren eller talmannen?
Om detta ger protokollet tyvärr inget besked.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mycket roande läsning :-)
Den här bloggen är nu definitivt med i min favoritlista, så fortsätt blogga vidare parlamentslustigheter!

17:12  
Blogger an said...

Tack för det. Jag är så fåfäng att jag gillar beröm. Det är ju den enda betalning jag får.
Fast kul är det. Protokollen från parlamentsdebatterna är en nästan outsinlig källa att ösa ur så det här kan fortsätta ett bra tag framåt.
Ha det bra
AN

20:53  

Skicka en kommentar

<< Home

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com