måndag, maj 08, 2006

På dem bara! Avslöja tjuvarna!

Honoré Daumier

Jaha, så var vi igång igen. Minns kaoset när Hans-Peter Martin avslöjade att parlamentarikerna snattade arvode utan att vara närvarande. Då väsnades och vrålade eu-extremisterna som drängfulla A-lagare på en parkbänk när systemet har stängt. Läs om det här.
Och nu den 12 januari 2005 kör vi igång igen:

Evelyn Gebhardt: Jag reser mig för att ställa en fråga i enlighet med artikel 28 i arbetsordningen. Under den förra mandatperioden såg vi att parlamentet utsattes för skamlös spionering, och detsamma verkar redan hända nu igen. I går fick jag nämligen höra att minst en närvarolista från december 2004 har överlämnats – jag betonar överlämnats – till en ledamot så att han skall kunna kopiera den.
Jag skulle vilja ställa två frågor om detta. För det första: Finns det någon faktisk grund för vad jag har hört? Och om det nu gör det, finns det någon rättslig grund för att detta görs?

Talmannen: Jag är inte säker på att detta är just en ordningsfråga, men jag kan hur som helst svara och säga att presidiet redan har diskuterat den här frågan och överlämnat den till rättstjänsterna. Nu inväntar vi en rapport från dem, så att vi skall få en grund för att agera.


Här ser vi ytterligare ett bevis på hur den politiska klassen kräver exklusivitet och särbehandling. Undersåterna däremot förutsätts glatt acceptera övervakningskameror, telefonavlyssning och andra allehanda intrång i den privata sfären.

Det är inte allenast trollen som spricker när solen lyser.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Närvarolistorna finns tillgängliga på Internet. Dessutom kan man se vilka som röstat ja, nej eller avstått. Det är alltså ytterst lätt för vem som helst att kolla.

Om du försöker göra någon slags renhållningsaktion skulle jag råda dig att vara ytterst försiktig när du åberopar Hans Peter Martin som saningsvittne. Han är själv under granskning och samtliga hans "partikamrater" har flytt till andra grupper.

10:20  
Blogger an said...

Inte betraktar jag HP Martin som ett helgon, jag kan bara inte undgå att utifrån protokollen notera den politiska klassens reptilhjärnereaktioner när HPM kastar ut sina anklagelser. Jag skildrade det den 25 april.
Vilken intellektuell torftighet, nästan som när man drog fram att Barroso bolat med den ekonomiska klassen. Svaren blev i bägge fallen 'lita på oss' och allt det där andra tramset.
Nu kör man också med klassikern: Ifrågasätt budbärarens heder. Tja, vad ska man säga om dessa små människor?
Och när det gäller det som finns att läsa på Internet - var det inte så att misstanke förelåg om att man skrev på åt varann?
I vilket fall som helst tack för din kommentar. Jag läser ofta dina intressanta texter med stor behållning.

17:25  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

08:01  

Skicka en kommentar

<< Home

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com