fredag, mars 17, 2006

När Fatuzzo förlorade glasögonen


Nu ska det ju sägas först som sist att de flesta ledamöter i det fina parlamentet inte alls är sådana där surmökar som häcklar och är allmänt förbannade under sessionerna. Att döma av tonen i många inlägg tycks de flesta trivas. Stundtals verkar det som om det råder en mysigt familjär stämning i sessionsalen, något som får en protokolläsare att förstå att ledamöterna bildar ett sammansvetsat kompisgäng med starka vänskapsband.
Ta bara när Carlo Fatuzzo i september 2004 har fått sina glasögon beslagtagna i säkerhetskontrollen på flygplatsen. Inte är han ledsen för det när han berättar det för sina likar i det fina parlamentet. I stället överför han sina erfarenheter ur den hårda verkligheten till att förbättra arbetet i, som det heter på brysselitiska, den europeiska gemenskapen.
Håll med om att det råder en avslappnad stämning när ledamöterna arbetar för att ena de 457 miljoner människorna i de 25 medlemsländerna.

Herr talman, mina damer och herrar! När jag lämnade Milanos flygplats blev jag tyvärr av med mina glasögon för hundrade gången, så jag kan inte se saker och ting på nära håll men däremot ser jag klarare på lite avstånd, och när jag ser saker och ting på avstånd ser jag risker för vårt parlament.
Jag skulle därför vilja uppmana er till ökad säkerhet i Europaparlamentets byggnader i Strasbourg och Bryssel. Jag anser att Europaparlamentets ledamöter skulle vara en riktig godbit att sätta tänderna i för fula fiskar som terrorister, och om ni frågar mig kan jag tala om vad jag anser saknas i säkerhetsväg för oss ledamöter. Jag anser inte att det är lämpligt att jag offentligt går in på vad som oroar mig när det gäller en så viktig fråga.

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com